Postat de: FlorinP. | Noiembrie 23, 2016

Viața pe platformă


Viața pe platformă, poate fi considerată una dintre cele mai bune experiențe pe care le poți avea în viață atunci când ești inginer. Cineva îmi spunea odată că dacă ai ajuns pe platformă și/sau în state (n.r. USA) pentru CV este ca și cum ar fi intrat în Teesside Mafia, și că dacă i se va oferi ocazia cu siguranță nu o rata. Abia acum înțeleg pe deplin ceea ce spunea amicul respectiv. Faptul că am ajuns pe un proiect în care am ajuns și pe mare nu mă face decât să mă bucur și mai mult, pentru simplul fapt că am apucat să văd și mai ales să trăiesc pe pielea mea ce înseamnă să faci parte dintr-un proiect în care se lucrează pe platformă și în plus peste asta am reușit să dau aici și de Teesside Mafia.

Practic nu este o organizație, dar dacă devii cunoscut printre ei, poți aplica la joburi unde șefii se duc. Adică ești admis în principal, ca în România, pe PCR (n.r. pile cunoștințe relații). Dacă te cunoaște cineva și te recomandă la unul din șefi, sau dacă ai reședința în zona Middlesborough și împrejurimi, ai șanse destul de mari să ajungi în proiect… dacă nu, poți să fii tu cât de bun ai fi, că nu ai absolut nici o șansă.

Avantaje și dezavantaje sunt cu carul… și voi încerca în câteva cuvinte să descriu ce înseamnă viața pe platformă așa cum o văd eu, din punctul meu de vedere. Probabil că vor exista mai multe avantaje, respectiv dezavantaje la care eu acum nu m-am gândit și dacă dumneavoastră cititorii le veți găsi vă invit să le lăsați într-un comentariu aferent acestei postări.

Să începem cu avantajele:

  • timp petrecut acasă (datorită orelor suplimentare pe care le fac aici pe platformă eu îmi pot lua 6 zile libere, datorită faptului că lucrez 14 zile la rând, în care nu mă duc la muncă dar totuși sunt plătit ca și cum aș fi la muncă.)
  • mâncare gratuită – care este în proporție de 95% este super bună. Prăjiturile nu mai zic. Doar în proiectele onshore din desertul Sahara am mai întâlnit acest lucru.
  • transport gratuit – depinde de contractul pe care îl negociezi, dar dacă ți se plătește ai ocazia să ajungi GOLD foarte ușor și asta îți oferă anumite avantaje în aeroport dacă călătorești destul de mult.
  • banii pe care îi faci… care sunt cam la fel ca și pe un proiect onshore, dar raportat la timpul petrecut „afară” câștigi timp pentru tine…
  • experiența pe care o faci, după cum spuneam mai sus despre platformă, dacă o ai în CV este un avantaj pe care îl vei avea în fața unui potențial job în altă parte.
  • entertainmentul – ai masă de biliard / de ping-pong / de snooker / playstation / sala de cinema / darts etc. Ce pot să spun este că nu toate au aceste facilități, dar unde am nimerit eu pe Sea Fox 2 este foarte bine și tot ceea ce am descris mai sus am întâlnit aici.
  • posibilitatea să mai întâlnești alți români – cam în toate proiectele am întâlnit și câte un român, și pe acest proiect nu avea cum să fie altfel, astfel că aici am întâlnit destul de mulți români – fac parte din staff sunt stuwarzi dar măcar mai ai cu cine schimba o vorbă în propia-ți limbă.
  • tura – care este de 2 săptămâni, nici nu prea ai timp să te gândești. Ajungi acolo muncești ceva… și gata a trecut o săptămână, mai muncești puțin gata a mai trecut o săptămână și apoi pleci acasă. Deoarece lucrezi 12 ore pe zi 7 zile din 7 atunci când ai de muncă timpul trece destul de repede. Totuși acest lucru poate fi și un dezavantaj care poate fi citit mai jos.

Dezavantaje ar fi următoarele:

  • timpul petrecut pe platformă – pentru unii mai slabi de înger, viața pe platformă este echivalentă cu o pușcărie – Nu prea poti să te duci pe unde vrei tu, sunt reguli stricte pe care trebuie să le respecți – Ești în mijlocul mării, oriunde te uiți vezi numai apă ceea ce pentru unii ar fi un peisaj depresiv. Plus că de foarte multe ori și pentru multe persoane timpul petrecut aici pare că trece mai greu decât timpul petrecut acasă.
  • paturile – nu toate platformele au paturi care să fie unul lângă celalalt. Pe platforma de accommodation SF2 (n.r. locul unde dormi) pe care stau eu, sunt paturi suprapuse. Dacă nimerești într-un pat sus… ai pus-o. Eu unu am frică de înălțime și dacă mă pui să mă urc în pat acolo stau mereu îmbrățișat de perete că îmi este frică să nu cad. Din fericire am găsit înțelegere printre persoanele care se ocupă de așa ceva!
  • tura – datorită faptului că muncești zi de zi, dacă vei petrece mai mult de două săptămâni la bord s-ar putea să ți se ia și să vrei să pleci cum spune românul cât vezi cu ochii. Totuși în anumite sectoare din Marea Nordului tura este 3 săptămâni cu 3 săptămâni, iar în alte părți gen golful Mexic sau Africa… tura este și mai nasoală este de 4 săptămâni cu 4 săptămâni. Sunt și zile în care nu prea ai nimic de făcut și atunci… cam te urci pe pereți. Este o senzație pe care cred că o cunoaștem majoritatea celor care au o muncă de birou.
  • pericolul la care te supui – Pe o platformă te supui unor riscuri. Primul dintre acestea îl reprezintă călătoria cu elicopterul. În caz de ceva marea este foarte rece (nu are mai mult de 10 grade și asta vara). În cazul în care pică trebuie să urmărești o anumită procedură. Apoi platforma în sine este un pericol. Sunt atâtea cazuri de erori umane care au generat catastrofe în această branșă a lucrului pe platformă încât nici nu trebuie să le pomenesc. Probabil cel mai cunoscut caz este cel din 1988 Piper Alpha platform. PS. In vinerea premergătoare sărbătorilor Pascale un elicopter asemeni celui cu care am călătorit de cele mai multe ori către și dinspre platformă, a picat în Norvegia, eveniment soldat cu decesul tuturor celor aflați la bord. Nu mai spun de pericolul de explozie, intoxicații cu gaz și orice alt tip de pericole care sunt întâlnite în șantiere.
  • Vremea – poate fi un motiv în care să te simți dezavantajat, mai ales dacă este ceață în ziua în care ești programat să pleci, la revedere. Asta înseamnă că elicopterele de obicei nu zboară și tu trebuie să mai stai o zi la bord. Dezamăgirea este puțin cam mare… dar îți trece până la urmă pentru că știi că nu ai ce să faci. Dacă îți plătești singur zborurile nervii sunt puțin mai întinși ca de obicei, pentru că vii la muncă aici și când te uiți în buzunar cam suflă pentru că trebuie să plătești biletul de avion.
  • uniforma (salopeta) – Acest tip de protecție pe care trebuie să o porți tot timpul este foarte folositoare în cazul unui incident, totuși atunci când trebuie să lucrezi într-un loc unde toate sunt înghesuite de parcă zici că le-au pus cu lupa, elementele de protecție cum ar fi casca sau mânușile îți pot pune probleme în a-ți termina treaba într-un mod cât se poate de sigur fără a te răni pe tine și pe ceilalți.
  • regulile – ce trebuiesc urmate uneori sunt absurde. Dar tot acest lucru îți poate salva viața. Pe o platformă se pune destul de mult accent pe siguranță, iar vorba românului „lasă bă că merge așa” nu exista în vocabularul celor care lucrează pe o platformă. Practic urmând regulile te asiguri că tu, respectiv colegii tăi veți ajunge acasă în deplină siguranță la finalul celor două săptămâni, care practic este obiectiv comun atât pentru ei cât și pentru tine.
  • un mare dezavantaj îl poate reprezenta colegul de cameră sau colegul care stă în camera alăturată. Poate să sforăie ca o locomotivă (exemplul cel mai elocvent sunt eu…), poate să vorbească în somn, poate să scrâșnească din dinți, sau să fie un idiot. Am nimerit pe platformă în cameră alături de români, dar și de străini, dar cel mai rău am avut de a face o tură cu un idiot care stătea lângă camera mea și la ora 5.30 dădea drumul la televizor super tare de m-a trezit din somn. Ziua aia nu am fost bun de nimic! Am încercat să vorbesc cu el nu am avut nici un succes. Asta este… tura viitoare o sa încerc să mă mut în altă parte! Un idiot!

Momentan acestea sunt avantajele și dezavantajele lucrului pe platformă. Dacă ați lucrat pe platformă și citiți aceste rânduri vă invit să comentam împreună acest articol.

 


Lasă un răspuns

Categorii

